אנחנו מרבים להדגיש את הסכנות שמלוות כל עבודת קידוח וניסור בטון ואת החשיבות של עבודה על פי הכללים ותכנון אחראי שלה, אך למה אנחנו באמת מתכוונים כשאנו מדברים על הסכנות הבטיחותיות שבעבודה?
לפניכם מגוון סכנות ומצבים שכל אחד צריך לתת עליו את הדעת ולהיערך באופן הנכון לפני קידוח או ניסור בטון.
עומדים לפני קידוח או ניסור של בטון? מדובר באחד השירותים החשובים בעולם השיפוצים והבנייה ובאותה מידה, גם כזה שמלווה בסיכונים רבים, החל מפגיעה בסובבים ועד לנזק בלתי הפיך למבנה.
חשוב להכיר את הסיכונים האלה ולהיעזר בנוהלי עבודה שלוקחים בחשבון את ההיבט הבטיחותי, על מנת להבטיח שהניסור או הקידוח יתבצעו לפי התכנית, בלי תרחישים לא צפויים ולא רצויים.
נזקי מבנה
אחת מקבוצת הסכנות המרכזיות בניסור בטון היא הפגיעה במבנה.
הפגיעה יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה דרגות, החל מפגיעה בעלת נזק נמוך ועד לנזקים עצומים.
פגיעה בתשתית
בכל פעם שחודרים את הבטון באמצעות קידוח בטון או ניסור, חייבים לקחת בחשבון את הסבירות שבתוך הבטון שחותכים, עשויות להימצא תשתיות כמו קווי חשמל, צינורות מים, קווי תקשורת או תשתיות גז.
כל חדירה של הבטון במקום הלא נכון, עשויה לפגוע בתשתיות האלה ולגרום לנזקים ברמות שונות.
איך נמנעים?
הדרך המומלצת להימנע מפגיעה בתשתיות שבתוך המבנה היא לתכנן את העבודה באופן קפדני תוך בדיקת התכניות הקיימות של המבנה, עבודה עם כלים לאיתור תשתית בתוך הקירות, התקרה או הרצפה ואף נטרול האספקה של החשמל, מים או גז במקרה הצורך.
היחלשות המבנה
נזק מבני יכול להתרחש גם מפגיעה בחלקים תומכים במבנה.
חשבו על כך שבאמצעות קידוח ובעיקר באמצעות ניסור, אנחנו מנתקים חלקי בטון ואם נעשה את זה בנקודות הלא נכונות, אפשר בקלות להגיע למצב שבו חתכנו קיר תומך או קורה חשובה.
לא בכדי נעזרים בניסור בטון גם במקרים של הריסת מבנה לצד עבודות עדינות יותר כמו שיפוצים או בנייה.
איך נמנעים?
חשוב מאוד לבצע את הניסור מתוך מחשבה תחילה ותכנון הנדסי ובמידת הצורך אף לשכור מהנדס שיסייע בתכנון הניסור ויאשר לעשות את זה בדרך הנכונה לאחר שבדק את המבנה ואת התכניות ווידא שאין בעיה לחתוך חלק כזה או אחר.
סיכונים בריאותיים מצטברים
סביבת העבודה של קידוח וניסור בטון רוויה בסכנות בריאותיות ארוכות טווח, מסוג הסיכונים שיכולים לגרום לנזקים משמעותיים ככל שנחשפים לסביבת העבודה.
בין הסיכונים הבריאותיים נמנים הרעש החזק שעובר בהרבה את גבול לנורמה, אבק וחלקיקי בטון שיכולים לחדור אל הריאות או אל העיניים ועוד סיכונים שנוצרים בסביבת העבודה הייחודית.
מדובר בסיכונים מאוד גבוהים שהבעייתיות איתם היא שמי שנחשף אליהם, יכול שלא לפתח תסמינים במשך שנים ולהבין שקיימת בעיה בריאותית רק בשלב מאוחר.
איך נמנעים?
החשיפה אל הגורמים האלה יכולה לגרום במשך הזמן לנזקים כבדים אך הבשורות הטובות הן שאפשר למנוע את הסכנות האלה בקלות, על ידי שימוש בציוד מגן ובכלל זה אטמי אוזניים, מסיכה לדרכי הנשימה, כפפות ומשקפי מגן.
סיכון שנובע מהפעלת המסורים והמקדחים
הפעלת כלים חזקים כל כך רצופה בגורמי סכנה שחשוב להכיר.
לפני כל עבודה, חייב המפעיל לבדוק את תקינות הציוד בשביל להבטיח שהציוד תקין ושאין חשש לעבוד איתו, להיעזר בציוד מגן ולעבוד על פי נהלי העבודה המתבקשים.
משקל כבד
אחד הדברים שמאפיינים את כלי העבודה שמשמשים לניסור או קידוח בטון הוא הגודל והמשקל שלהם.
בסופו של דבר, על מנת לחדור את הבטון, צריך להשתמש בכלים חזקים במיוחד וכדי להגיע לדרגת חוזק הזאת, משתמשים במנועים חשמליים כבדים, כלים מסיביים כשרובם גם גדולים למדי וכבדי משקל.
חשוב לדעת כיצד לעבוד עם הכלים ולהתניע איתם על מנת להפחית את הסכנות שנובעות מהפעלת כלים כבדים.
קיקבק – דחיפה לאחור
קקיבק הוא מצב שבו המסור או המקדח נתקעים לרגע בתוך הבטון או הברזל, תופעה שעשויה לגרום לדחיפה של כל הכלי אל כיוון המפעיל או לכיוון המנוגד.
קיקבק מתרחש בדרך כלל בלי התרעה מוקדמת, עניין שיכול לתפוס את המפעיל בלתי מוכן ולגרום לפגיעות בדרגות חומרה שונות.
כבלי חשמל
המסורים ומקדחי הבטון מונעים במרבית המקרים על ידי מנוע חשמלי שניזון באמצעות כבר במתח גבוה שמחובר אל שקע חשמלי מתאים.
הסכנה בכבלי החשמל היא שהם עלולים להישחק ולהיחשף אם כתוצאה מנגיעה קלה במסור או מחיכוך עם לכלוך או עצמים אחרים שנמצאים בסביבת העבודה.
חשיפת הכבל יכולה לגרום לקצר ואפילו להתחשמלות ולכן חשוב לבדוק את תקינות הכלי והכבלים לעתים תכופות.
שילוב של מים וחשמל
שניים מתוצרי הלוואי של חיתוך או קידוח הוא החום הרב שנוצר מחיכוך של הלהבים עם הבטון והאבק והנתזים שעפים לכל עבר.
הדרך לקרר את הלהבים ולהפחית את כמות האבק והנתזים היא על ידי הזרמה של מים על נקודת החיכוך.
המים שומרים על טמפרטורה יציבה ומונעים פגיעה בלהב בעקבות החום הגבוה ובאותה הזדמנות גם מרטיבים את האזור ומפחיתים באופן ניכר את האבק והנתזים.
הבעיה היא שמים יכולים ליצור מפגעים שלא חשבנו עליהם כמו סכנת החלקה בסביבה רטובה ואם נזכר לרגע במנועי וכבלי החשמל, נבין את הסכנה הפוטנציאלית של מפגש בין מים וחשמל.
מסורים ומקדחים פגומים
פגמים במסורים ומקדחים יכולים להתבטא בשברים, סדק או כל דבר אחר שגורם להם להיות שונים מהמצב הרצוי.
הפגמים יכולים להיגרם בעקבות תקלה בייצור או מעבודה אינטנסיבית ובשני המקרים העניין יכול לגרום לחיתוך או ניסור לא תקינים ואף לשבירה והיפרדות חלקים בזמן העבודה.
חיזוק לקוי של הלהב או המקדח למקומם
להב יהלום שמסתובב כל כך מהר, יכול להיפרד מהמסור ולקבל חיים משלו.
כבר היו מקרים שדיסק יהלום שלא חוזק באופן הנכון למקומו, יצא מהמסור והמשיך להסתובב ולהרוס אל כל מה שנקרא בדרכו.
זאת תאונה מסוכנת במיוחד שיכולה להיגרם מחוסר תשומת לב של המפעילים או מאי תקינות של המסור.
עבודה עם חלקי בטון
הניסור והקידוח של הבטון יוצרים תוצר לוואי בדמות חלקי בטון כבדים וחדים.
זהו חומר כל כך דחוס עד כדי כך שאפילו חלק שנראה תמים וקל למראה, יהיה מאוד כבד.
הסכנה העיקרית נובעת מנזקים שנגרמים מהרמת משקל כבד ומקצוות חדים שיכולים להוביל לפציעות.
על כן חשוב לעבוד עם כפפות ולהיעזר בכלי עבודה נוספים כמו מנופים, טרקטורים וכיוצא בזה.
לסיכום, עבודות ניסור וקידוח בטון מלוות בסכנות רבות אך לשמחתנו, ישנן דרכים להתמודד איתן ולעבוד באופן בטוח.
כדי לעשות את זה, חשוב להקפיד על נהלי בטיחות ושימוש באמצעי מיגון ומעל הכל, אם יש ספק, לא צריך להתחיל בעבודה עד שבטוחים שהיא נעשית באופן הנכון והבטוח.